social HR

Dit blog schreef ik samen met loopbaancoach Maartje Koppen.

Het is een vervolg op ons blog over Netwerken & Social Media.

7 praktische tips voor solliciteren met LinkedIn

Alle sollicitanten, recruiters en andere HR professionals zullen het met ons eens zijn; solliciteren doe je tegenwoordig niet meer zonder aanwezigheid op LinkedIn. Toch verzucht menigeen: ‘ik zit op LinkedIn, maar wat héb ik daar nou aan? Het brengt mij hoegenaamd niks.’

Wij geven je hier 7 praktische tips waardoor LinkedIn wél waardevol voor jou wordt tijdens het solliciteren.

Tip 1 – Doe aan netwerken

LinkedIn geeft je de mogelijkheid om laagdrempelig en zonder al te veel moeite drie zaken te doen die allemaal neerkomen op ‘netwerken’.

Je kunt:

de mensen in je netwerk makkelijk volgen en het contact met hen onderhouden
je netwerk eenvoudig uitbreiden
je netwerk laten weten waar jijzelf mee bezig bent; als ze dat niet weten, kunnen ze je ook niet helpen bij het vinden van werk!

Tip 2 – Laat zien wat jouw toegevoegde waarde is ~> personal branding

Door de samenvatting te gebruiken als ‘elevator pitch’ kun je jezelf prima presenteren. Vertel hierin wie je bent, waar jouw kracht ligt en wat jij bijdraagt aan de uitdagingen waarvoor organisaties zich gesteld zien. Dit is jouw kans bedrijven te laten zien waarom jij de oplossing bent voor hun probleem. Of anders gezegd: waarom ze jou moeten aannemen, en niet een ander. Hou het kort & krachtig en maak het sprekend & beeldend: je wilt onthouden worden, toch?

Alles wat je digitaal en in de openbaarheid doet, werkt mee aan je ‘personal branding’. LinkedIn is daarin een belangrijk platform omdat het op zakelijk gebruik is gericht.

Tip 3 – Wees consequent en geloofwaardig

Het is noodzakelijk goed op de hygiëne van je profiel te letten. Daarmee bedoelen we: zorg ervoor dat je op verschillende platforms en op je CV dezelfde foto gebruikt, je profiel up-to-date is en maak duidelijk dát je zoekt en wát je zoekt. Dit moet het liefst direct in de kop van je profiel zichtbaar zijn.

‘Moet dat echt?’, vraag je je misschien af. Ons antwoord daarop is: ‘Ja, dat moet echt’. Dit heeft te maken met je geloofwaardigheid. De mensen die je kennen, weten dat je op zoek bent naar nieuw werk en/of dat je al gestopt bent bij je laatste werkgever. Het is bevreemdend als je op je LinkedIn profiel laat staan dat je er nog werkt als dat niet meer het geval is. Bovendien mis je de kans om mensen die jou nog niet kennen, en die op jouw profiel terecht komen, in één oogopslag te laten zien dat je beschikbaar bent. Dat je op zoek bent naar iets nieuws is niet iets om je voor te schamen, iedereen weet dat de arbeidsmarkt overvol is van prima mensen die zonder werk zijn geraakt als gevolg van de grote reorganisatiegolven van de laatste jaren.

Tip 4 – Zorg dat je aanbevelingen krijgt

Je kunt mensen die jou en je manier van werken goed kennen, vragen een aanbeveling te schrijven. Aanbevelingen hebben een hoge mate van geloofwaardigheid, ‘wij van WC-eend bevelen WC-eend aan’, werkt immers al een tijdje niet meer. Als je drie of meer aanbevelingen krijgt, kom je hoger in zoekresultaten van anderen naar boven. Nog een reden dus om nu meteen achter aanbevelingen aan te gaan!

Dit kun je heel eenvoudig doen door naar ‘profile’ en dan op het pijltje te gaan staan naast ‘edit profile’ (vlak naast je foto). Hier zie je ‘ask for a recommendation’ staan. Je moet een aanbeveling goedkeuren voordat deze op je profiel te zien is, dus wees niet bang dat er spontaan zaken in je profiel te lezen zijn waar je zelf niet blij mee bent.

update LinkedIn

Deze status-update laat mooi zien hoe tip 1 en 4 samen kunnen uitwerken!

Tip 5 – Toon welke onderwerpen en bedrijven jouw interesse hebben

Er zijn honderden groepen te vinden via LinkedIn. Meestal zijn dit groepen rond een bepaald professioneel thema, soms zijn het geografische netwerken. Onderaan je eigen profiel kunnen mensen zien bij welke groepen je bent aangesloten en zien zij waarnaar jouw interesse uitgaat. Je deelname aan groepen helpt jouw personal brand te versterken. Bovendien kun je door actieve deelname aan discussies laten zien dat je een expert bent op jouw vakgebied.

Hetzelfde geldt voor de bedrijven die je volgt. Mensen zien in welke bedrijven jij bent geïnteresseerd en jij volgt eenvoudig alle updates en vacatures van die bedrijven. Bovendien is het voor recruiters van de bedrijven die jij volgt een signaal dat je mogelijk geïnteresseerd bent om voor hen te komen werken. Daar letten recruiters echt op, weten we uit betrouwbare bron!

Tip 6 – Vind vacatures via LinkedIn

Met de zoekfunctie onder ‘jobs’ kun je slim zoeken naar passende vacatures. Door je zoekterm tussen aanhalingstekens te zetten en OR of AND tussen de woorden tussen de aanhalingstekens te gebruiken, kun je heel verfijnd zoeken. Sla de zoekterm op in een apart bestandje, zodat je hem altijd opnieuw kunt gebruiken of hier en daar nog kunt verfijnen.

Voorbeeld: Claartje wil een baan vinden als office manager. Ze woont in Utrecht en zoekt in de Randstad. Haar zoekinstelling wordt: “office manager” OR “officemanager” OR “secretaresse” AND “Amsterdam” OR “Utrecht” OR “Rotterdam”OR “Den Haag”. Probeer deze zoekterm maar eens uit en kijk wat de resultaten zijn. Je zult zien dat je op vacatures stuit die soms alleen maar op LinkedIn te vinden zijn!

Linkedin jobs

Tip 7 – Zet LinkedIn in als voorbereiding van gesprekken

Als je bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek is het heel eenvoudig om van te voren op LinkedIn even te checken met wie je het gesprek zult hebben. Dit helpt je in je voorbereiding en ook kun je tijdens het gesprek subtiel proberen te komen op onderwerpen die je hebt opgepikt uit het profiel van je gesprekspartner.

Voor HR professionals geldt dat zij hierdoor het ‘uithangbord’ zijn van hun organisatie. Het is verbazingwekkend hoeveel HR mensen hun profiel zeer beperkt hebben ingevuld en hiermee dus geen goed visitekaartje van hun organisatie zijn.

Ook zijn er nog steeds (oudere?) HR professionals die überhaupt niet te vinden zijn op LinkedIn. Wij vragen ons af onder welke steen zij hebben gelegen de laatste 5 jaar.

Onze ervaringen

Rita:

Mijn netwerk is danig uitgebreid sinds ik in 2006 startte op LinkedIn. Tot nu toe ben ik eenmaal rechtstreeks benaderd door een headhunter voor een mooie internationale baan op het gebied van Learning & Development. Ik kwam tot de laatste drie in deze procedure maar werd toen helaas alsnog afgewezen. Ook heb ik een aantal keren uitnodigingen ontvangen voor samenwerking, maar dit bleek tot nu toe altijd te gaan om organisaties die werken met Multi Level Marketing (netwerkmarketing). Deze werkwijze is niet aan mij besteed. Ik plaats regelmatig updates en blogs waardoor mijn netwerk op de hoogte blijft van mijn reilen en zeilen. Daar reageren mensen soms op, wat het contact opfrist en levendig houdt.

Maartje:

Linkedin is voor mij één van de manieren om op de hoogte te blijven van wat mijn netwerk bezig houdt. Hoe makkelijk is het om iemand even een berichtje te sturen als je ziet dat hij / zij aan een nieuwe baan begonnen is. Daarnaast blijf ik ook ‘in te picture’ bij mijn netwerk door regelmatig een status update te plaatsen. Wat mij al de nodige opdrachten heeft opgeleverd! En zelfs door goed vindbaar te zijn op LinkedIn, kom ik aan nieuwe klanten. Ook gebruik ik LinkedIn tijdens interim klussen als HR manager, wanneer er vacatures op te vullen zijn. Een status update of oproep in een specifieke groep in plaats van een duur betaalde advertentie of zoekopdracht bij een recruiter bespaart me geld en voorkomt een grote stapel met CV’s waar ik doorheen moet ploeteren. Ik laat LinkedIn dus zeker voor mij werken!

Onze 7 tips op een rijtje

  1. Doe aan netwerken
  2. Laat zie wat jouw toegevoegde waarde is; personal branding
  3. Wees consequent en geloofwaardig
  4. Zorg dat je aanbevelingen krijgt
  5. Toon welke bedrijven en onderwerpen jouw interesse hebben
  6. Vind vacatures via LinkedIn
  7. Zet LinkedIn in als voorbereiding van gesprekken.

Dit blog is eerder gepubliceerd op de website van Expand.nl

22 februari 2016